avgrundensdjup

Direktlänk till inlägg 2 maj 2014

Sikta högt - Kapitel 12

Av Tala Skriva - 2 maj 2014 13:30

Kapitel 12 – Guld eller Silver?


Ut på planen för att värma upp, har redan tränat mig svettig i en timme. Idag gäller det, sista matchen för säsongen, idag är det vinna guld eller silver som gäller. Men oavsett vilket pris vi får så kommer vi flyttas upp i en högre serie till nästa säsong, men det är klart, ett guld skulle ju inte sitta fel. Min skada från förra matchen är mycket bättre och tränaren har beräknat att jag ska få mycket istid idag. Denna match är faktiskt hemma i vår ishall på Lidingö så vi är på hemmaplan idag vilket känns extra bra. Denna match filmas också så förmodligen kommer jag bli intervjuad sen, Gustav åker ifatt mig på isen och viskar i mitt öra att idag ska vi sätta på oss guldhjälmarna, sen klappar han mig på axeln och åker iväg. Vi får åka till båset och prata lite med vår tränare innan matchen drar igång, vår målvakt är peppad. Han ville spela bra idag med, han har tränat väldigt mycket på kort tid för att bli så bra som möjligt och förra matchen släppte han inte in ett enda mål så vi litar på honom.


-          Så vilka ska vinna idag? Säger vår tränare

-          LIDINGÖ HOCKEYKLUBB, skriker vi i laget och efter det åker vi ut på planen för att ställa upp oss


Domaren blåser och så börjar matchen, vi spelar på bra från början och det tar bara tre minuter så har vi gjort ett mål på Täbys målvakt, det var Gustav som gjorde målet. Strax därefter åker en av Täbys spelare ut för utvisning, spelaren åker ut för Interference. Vi får spela fem mot fyra i två minuter, när spelaren ska åka och sätta sig i utvisningsbåset klipper han till Gustav på armen, det resulterar i att de börjar bråka och slåss på planen. Spelaren från Täby kastade av sig handskarna och slog till Gustav utan anledning. Tillslut får domaren bort dem från varandra.


 Innan Täbyspelaren får sätta sig i båset så disskuterar domarna med varandra, de tittar igenom klippet från när Täby spelaren ska åka in i utvisningsbåset och så tittar de på om Gustav på något sätt gjorde honom upprörd. De åker ut på planen och visar med tecken att Gustav åker ut för Roughing eftersom han slog tillbaka, dock med handskarna på medans Täby spelaren får matchstraff. Enligt domaren hade inte Täbyspelaren någon anledning till att slå till Gustav. Men innan han får matchstraff så beslutar domarna att han får sitta av sina två minuter utvisning för Interference som han fick innan han slog till Gustav.


Det blir turbulent inne i hallen, publiken skriker och buar medan Täbypubliken buar högst av alla. Matchen får fortsätta, vi börjar med pucken nere i Täbys zon, jag tekar pucken till oss. Vi ställer upp oss och spelar ett riktigt bra utfört boxplay, vi spelar pucken mellan oss flera gånger innan jag åker ner på sidan och passar upp till Gustav som har lyckats åka sig in till mitten, när han får pucken skjuter han ett hårt slagskott. Pucken flyger förbi målvakten och in i mål. Nu leder vi med två mål och snart är perioden slut. När signalen för period slut ljuder går vi ut till omklädningsrummet, filmtemat intervjuar Täby och undrar varför det blev som det blev i första perioden, jag hör att de inte kan svara på det men hoppas på att göra en bättre andra period. Vår tränare är stolt över oss, vi har spelat bra den första perioden och leder med 2-0. Jag känner mig glad, vi har lyckats bra hittills och så ska det fortsätta.


Ut på planen för period nummer två, jag får börja med att sitta på bänken. Mitt lag spelar på bra, de får in pucken i målet rätt fort och det står nu 3-0. Det märks att det spelas om guld idag eftersom det är väldigt bråkigt på planen, så fort domaren blåser för antingen offside eller icing åker båda lagen mot varandra och muckar. Perioden rullar på, jag kommer in på planen får tag på pucken och dribblar förbi två spelare sen åker jag mot sidan av sargen, kollar upp efter lagkamrater, passar pucken, får tillbaka den och efter det skjuter jag ett hårt skott och pucken letar sig in mellan benen på målvakten, vi jublar! Nu leder vi med 4-0 inför tredje perioden.

 Periodslut och vi går mot omklädningsrummet, vi leder med fyra mål mot noll och känner att detta verkligen är vår match. Täbys spelare som fick matchstraff var deras lagkapten och det verkar som om att laget inte klarar sig utan lagkaptenen. Period tre börjar, jag åker ut på planen och spelar på bra med mina lagkamrater. Vi trycker på hårt och är som getingar ute på planen, hela tiden på pucken. Bra samarbetesspel och trycker på hela tiden, vi skjuter många skott och trycker hårt på deras backar så vi kan få in ännu ett mål. Domaren blåser för offside.


En av spelarna i Täby åker fram mot mig och slår till mig på hjälmen, jag duckar för att slippa ännu ett slag men blir samtidigt sur på spelaren. Jag slår tillbaka och spelaren slår tillbaka på min hjälm, jag känner hur spännet för gallret går upp och plötsligt har spelaren slagit av mig hjälmen, han drämmer till mig ännu en gång rakt i ansiktet. Jag känner hur det svartnar för ögonen och sen faller jag mot marken. När jag vaknar till igen sitter jag på isen med blod i händerna.

Spelaren från Täby hade slagit till mig hårt i ansiktet så jag fick näsblod, domaren hade slitit tag i Täbyspelaren efter att jag hade fallit mot isen. En av mina lagkamrater ger mig handen och drar upp mig, sen åker vi mot båset så en av tränarna och en av läkarna kan kolla på hur det gick med min näsa. De torkar mitt blod och får tillslut stopp på blodet. Täbyspelaren åker ut för Interference plus roughing. Jag slipper utvisning fast jag slog tillbaka. En annan spelare i Täby protesterar mot domaren, det gör även deras tränare och det resulterar i att ännu en Täbyspelare får sätta sig i utvisningsbåset, den spelaren åker ut för Unsportsmanlike conduct (Osportsligt uppträdande).

Nu får vi spela fem mot tre spelare, vi leder redan med 4-0.


Vi ställer upp oss och börjar spela boxplay mot Täby, det tar inte många sekunder innan vi skjuter in vårt femte mål och en av deras utvisade spelare får komma ut på planen. Denna gång har vi fem mot fyra spelare i fyra minuter eftersom den första spelaren fick dubbelutvisning. Vi spelar på bra och leker med pucken i två minuter mot Täby utan att de får tag på den och när det är två minuter kvar av utvisningen slår vi in vårt sjätte mål.

Det är bara två minuter kvar av matchen, vi vet redan att vi kommer vinna. Men trots det kämpar Täby på genom att ta ut målvakten och spela med öppen kasse samt sex spelare på planen. De får igång ett bra spel och spelar upp sig mot vår målvakt som räddar pucken och spelar ut den till mig, jag får tag på pucken och åker upp mot deras mål med snabb fart, jag dribblar förbi två spelare och sen bromsar jag in och lägger pucken försiktigt i deras mål precis när en av Täbyspelarna kommer för att trycka bort pucken, när pucken ligger i mål ljuder signalen för att perioden är över. Matchen är över, vi vinner med 7-0 och vinner därmed guld.


-          Jaaaaa, vi klarade det! Nu är vi mästare i denna serie och nu har vi guldet! Gustav skriker ut sin glädje och samlar ihop vårt lag, vi hoppar runt i en hög och kramas av glädje.


Sen får vi våra guldhjälmar och efter det tackar vi vår publik samt tackar Täby för en god match. Efter det går vi in i omklädningsrummet och duschar och byter om. På kvällen firar vi med bubbel och tårta att vi vann guldet. Klockan tolv kommer jag hem, supertrött och glad. Lägger mig i sängen och tänker, att i morgon tar jag studenten. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tala Skriva - 2 maj 2014 15:30

Kaptitel 13 – Studenten och oväntad bekräftelse   Idag är dagen då jag tar studenten, mitt hjärta bultar ovanligt snabbt. Jag står i mina egna tankar. Runt omkring mig står mina kompisar, redo att springa ut till musiken och slänga upp våra...

Av Tala Skriva - 1 maj 2014 14:00

Kapitel 11 - Funderingar   Hur kunde mitt liv bli såhär? Knappt en vecka innan studenten står jag nu helt förvirrad, match om en dag, den avgörande matchen. Kärleken helt åt helvete, hur kunde jag säga och göra så mot Edvin? Men och andra sidan v...

Av Tala Skriva - 1 maj 2014 13:15

Kapitel 10 – Ett förlåt, räcker det?   Knappt en vecka kvar till studenten, vår studentvecka har börjat nu. Men eftersom jag är hockeyspelare och ska spela om guldet om två dagar så dricker jag ingen sprit denna vecka. Jag har aldrig varit ...

Av Tala Skriva - 30 april 2014 18:00

Kapitel 9 – Martin styr upp   Martin är på väg hem till Edvin som bor på Lidingö, Martin är Jacobs kompis från Bromma laget. Martin har pratat i telefon med Jacob några gånger och har fått höra hur Edvin har bett sig mot honom, vilket har f...

Av Tala Skriva - 30 april 2014 17:15

Kapitel 8 – Vinna eller försvinna   Med ansiktet mot fönstret sitter jag i bussen och tittar ut, ser skogar, bilar och människor. Vi är på väg till Uppsala, för att spela vår match. Efter veckans kaos med Edvin är jag inte jätte sugen på at...

Ovido - Quiz & Flashcards