avgrundensdjup

Direktlänk till inlägg 30 april 2014

Sikta högt - Kapitel 8

Av Tala Skriva - 30 april 2014 17:15

Kapitel 8 – Vinna eller försvinna


Med ansiktet mot fönstret sitter jag i bussen och tittar ut, ser skogar, bilar och människor. Vi är på väg till Uppsala, för att spela vår match. Efter veckans kaos med Edvin är jag inte jätte sugen på att spela, men Gustav övertalade mig att det skulle bli kul. Vi ligger just nu tvåa i serien, så om vi vinner denna match så får vi köra mot serieledaren Täby ishockeyklubb. Vi låg trea nu när har slutspelet börjat. Det går ut på att de första fyra lagen som ligger bäst till i serien får spela olika matcher, men eftersom vi tävlar för att komma upp i en högre serie så kör man bara en match emot varandra. Så idag är det vinna eller försvinna, vinner vi får vi köra om guldet och silvret mot Täby. Täby körde emot Haninge i förrgår och slog ut dem, så om Uppsala förlorar mot oss så får de köra bronsmatchen och vi får köra guldmatchen om vi vinner denna match.


Vinner vi guld eller silver så kommer vi flyttas upp i en högre serie tills nästa säsong. Då är det ännu mer på allvar och ännu högre krav och regler och insatser på oss. Men det ska bara bli kul, då utvecklas man mer! Så innerst inne så vill jag självklart spela dagens match så vi kan få fajtas om guldet sen mot Täby.

På bortaplan idag då, men det kommer nog gå bra ändå. Vi får åka in på isen efter att Uppsala har kört sin uppgång med alla tal och namn utropade i högtalarna. Innan vi gick in på isen fick vi ett peppande snack från vår tränare, han målade på sin tavla om hur vi skulle öppna upp matchen och hur vi skulle spela på bästa sätt. Han målade massor med pilar om att backarna skulle hålla sig väl vid målvakten men ändå åka upp mot planen och att forwardarna skulle tänka på hur och var de passade pucken till centern, allt skulle rulla på tyckte vår tränare och om det rullar på, på rätt sätt så har vi en stor chans att spela ut Uppsala och få dem ur balans på planen. För när Uppsala väl börjar spela dåligt så brukar det hålla i sig rätt länge, så detta sätt vill vi spela så vi får dem ur balans tidigt i matchen.


Jag får åka in på isen direkt, matchen börjar. Vi vinner tekningen och börjar spela bra, får till två riktigt bra anfall tidigt i matchen, dock kommer inte pucken in i mål men chanserna finns i alla fall. Jag får fortsätta vara kvar på planen, en lagkamrat passar pucken till mig, jag åker snabbt upp för att skjuta ett skott, när jag är på väg att skjuta känner jag hur en klubba sätts in i midjan på mig, jag faller omkull och domaren blåser av. Spelaren från Uppsala åker ut två minuter för hakning, jag får fortfarande vara kvar på isen. Känner mig lite trött men nu har vi powerplay och jag vill gärna spela vårt första överläge. Vi tekar nere i Uppsalas zon igen, jag får pucken snabbt, passar iväg till Gustav som passar till en annan spelare i vårt lag som passar vidare till mig, jag ser pucken och jag skjuter iväg ett hårt slagskott som flyger förbi målvakten och in i mål.


-          Jaaaa, Bra Jacob!

-          Där satt den, ropar jag och spottar ut tandskyddet


Nu leder vi med 1-0, det var ett snyggt powerplay mål och jag är stolt. Första målet för denna match och det målet gör jag. Det känns riktigt bra! Jag får sätta mig och vila på bänken lite, matchen fortsätter att rulla på. Vi får fler chanser och en av de chanserna resulterar i att vi gör ännu ett mål. Uppsala börjar spela sämre och sämre och det är ändå bara första perioden. Dags för pausvila, dags att gå till omklädningsrummet. När jag är på väg ut så fångar filmteamet mig och vill ställa några frågor.


-          Då har vi Jacob här från Lidingö, hur tycker du att första perioden gick?

-          Tycker vi jobbar på bra, åker mycket skridskor vilket är väldigt viktigt i en sån här match, vi får till bra chanser och har fått in två mål redan

-          Du gjorde det första målet, hur känns det?

-          Jo, det känns riktigt bra! Tycker vi spelade väldigt bra de första minuterna och sen kom utvisningen för Uppsala och då satsade vi allt och fick in första målet

-          Tack, så mycket Jacob!


När vi är på väg in till andra perioden känner jag hur det rycker till i knät och jag börjar få väldigt ont, så jag får sitta på bänken när andra perioden börjar. Matchen fortsätter och perioden börjar, mitt lag spelar på bra. Medans jag sitter på bänken och har fått ta av mig en del skydd så en av ledarna kan kolla vad det är som gör så ont, jag känner hur smärta pulserar i mitt knä och ut i benet. Tillslut kommer det två läkare och tittar på mitt knä och beslutar att jag inte får spela mer av matchen, jag får gå ut till omklädningsrummet och ta av mig alla skydd. Det visar sig att jag har någon streckning i höger knä som har gjort att jag plötsligt fick ont.

Så nu får jag inte spela mer denna match vilket är väldigt synd, men läkarna säger åt mig att vila upp mig inför den eventuellt sista matchen istället. Jag går ut till de andra igen fast denna gång sitter jag på bänken och tittar på. När jag kommer ut till de andra ser jag sifforna på tavlan och det står 4-0 till oss! Medans jag var i omklädningsrummet så har vi gjort två mål till. Perioden är slut och vi ska ut till omklädningsrummet igen, filmtemaet intervjuar Uppsala och frågar dem hur det känns att ligga under med fyra mål, jag hinner inte höra vad de säger men jag ser på laget att de känner att matchen redan är slut.


Tredje perioden drar igång snabbt, jag sitter på bänken och får se mitt lag spela ännu en gång. De börjar perioden bra och får ett bra anfall och skjuter in vårt femte mål, strax därefter åker Gustav ut för slashing på klubban och får sitta av två minuter. Vår målvakt spelar stort och lyckas rädda alla puckar. Gustav åker in på isen igen och vi har klarat underläget. Mina lagkamrater spelar på bra och får in ännu en puck, matchen slutar sen med 6-0 till oss och nu får vi spela finalen mot Täby om en vecka vilket känns riktigt bra. Gustav och de andra killarna i mitt lag slänger sig på isen av glädje och skriker att nu är vi final och vi ska vinna guldet. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tala Skriva - 2 maj 2014 15:30

Kaptitel 13 – Studenten och oväntad bekräftelse   Idag är dagen då jag tar studenten, mitt hjärta bultar ovanligt snabbt. Jag står i mina egna tankar. Runt omkring mig står mina kompisar, redo att springa ut till musiken och slänga upp våra...

Av Tala Skriva - 2 maj 2014 13:30

Kapitel 12 – Guld eller Silver?   Ut på planen för att värma upp, har redan tränat mig svettig i en timme. Idag gäller det, sista matchen för säsongen, idag är det vinna guld eller silver som gäller. Men oavsett vilket pris vi får så kommer...

Av Tala Skriva - 1 maj 2014 14:00

Kapitel 11 - Funderingar   Hur kunde mitt liv bli såhär? Knappt en vecka innan studenten står jag nu helt förvirrad, match om en dag, den avgörande matchen. Kärleken helt åt helvete, hur kunde jag säga och göra så mot Edvin? Men och andra sidan v...

Av Tala Skriva - 1 maj 2014 13:15

Kapitel 10 – Ett förlåt, räcker det?   Knappt en vecka kvar till studenten, vår studentvecka har börjat nu. Men eftersom jag är hockeyspelare och ska spela om guldet om två dagar så dricker jag ingen sprit denna vecka. Jag har aldrig varit ...

Av Tala Skriva - 30 april 2014 18:00

Kapitel 9 – Martin styr upp   Martin är på väg hem till Edvin som bor på Lidingö, Martin är Jacobs kompis från Bromma laget. Martin har pratat i telefon med Jacob några gånger och har fått höra hur Edvin har bett sig mot honom, vilket har f...

Ovido - Quiz & Flashcards