avgrundensdjup

Direktlänk till inlägg 30 april 2014

Sikta högt - Kapitel 9

Av Tala Skriva - 30 april 2014 18:00

Kapitel 9 – Martin styr upp


Martin är på väg hem till Edvin som bor på Lidingö, Martin är Jacobs kompis från Bromma laget. Martin har pratat i telefon med Jacob några gånger och har fått höra hur Edvin har bett sig mot honom, vilket har fått Martin att bli upprörd och nu vill han se om han kan banka lite vett i Edvin, eftersom det bara är två veckor kvar tills Jacob och Edvin tar studenten. Martin ringer på dörren, dörren öppnas och där står Edvin!

-          Hej, jag heter Martin! Är det du som är Edvin?

-          Ja, hur så? Vem är du? Edvin tittar frågande på Martin

-          Kan du följa med mig ut en stund, är du snäll?

-          Okej, svarar Edvin

Martin tar med sig Edvin till Kottlasjön och sätter sig ner på en bänk, Martin tänder en cigarett och vänder sig till Edvin.


-          Så du är Edvin, Jacob har pratat om dig. Han har berättat för mig hur kär han blev i dig men att du sen avvisade honom med att säga riktigt taskiga saker till honom, stämmer det?

-          Ja, det stämmer! Svarar Edvin

-          Varför gjorde du det?

-          Vad tycker du att jag skulle göra då? Jag blev hotad och jag vill inte bli misshandlad för att jag är bög och då var jag tvungen att göra något så Jacob skulle förstå


-          Jag ska berätta en sak för dig, Edvin! Jag är själv bisexuell, jag var tillsammans med en kille först. Dock höll det inte, så vi gjorde slut. Ett år senare blev jag tillsammans med en tjej, folk klankar på mig än idag för de tror att jag är homosexuell. De tycker det är fel att jag är tillsammans med en tjej, visst det är inte en dans på rosor att vara bisexuell, men det är viktigt att stå upp för den man är och visa att man vågar gå mot strömmen.

-          Men jag har blivit hotad om att bli misshandlad om jag är tillsammans med Jacob!

-          Fast Edvin! Du kan gå till polisen och berätta att du har blivit hotad, för det är inte rätt mot dig. Men om du gör som de som hotade dig säger och inte står upp för den du är, så visar du bara att du är en skitstövel som inte vill bevisa för världen och framför allt för Jacob att du kan stå för att du är homosexuell. Du är inte killen som spottar på andra, som fimpar cigaretter på andra människor, som försöker spela tuff och cool. Utan du är killen som kämpar med sin homosexualitet, som visar att det är rätt att vara det, som hjälpte Jacob första dagen i skolan, som inte bryr sig om alla idioter som försöker förstöra för dig. Jag förstår att det inte är lätt när man har blivit hotad, men jag kan gå till polisen med dig och berätta att du har blivit hotad så fixar polisen det sen. Du måste lyssna på ditt hjärta, inte på vad andra säger! För om du inte gör något snart så kommer Jacob ge upp och försöka hitta någon annan, för Jacob han kommer inte vänta hur länge som helst och det vet du!


-          Lovar du att hjälpa mig att anmäla hoten mot mig? Edvin tittar frågande på Martin

-          Ja det lovar jag dig, vi kan gå dit nu! Men en sak Edvin! Om två veckor knappt så tar ni studenten, försök att fixa det här med Jacob innan det. Annars kommer du ångra i hela ditt liv att du inte försökte fixa så ni blev sams, för jag vet att innerst inne så älskar du Jacob och du vill vara med honom, eller hur?

-          Ja, du har rätt! Men en fråga?

-          Fråga vad du vill, svarar Martin

-          Varför röker du?

-          För att mitt förstånd är borta för länge sen


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tala Skriva - 2 maj 2014 15:30

Kaptitel 13 – Studenten och oväntad bekräftelse   Idag är dagen då jag tar studenten, mitt hjärta bultar ovanligt snabbt. Jag står i mina egna tankar. Runt omkring mig står mina kompisar, redo att springa ut till musiken och slänga upp våra...

Av Tala Skriva - 2 maj 2014 13:30

Kapitel 12 – Guld eller Silver?   Ut på planen för att värma upp, har redan tränat mig svettig i en timme. Idag gäller det, sista matchen för säsongen, idag är det vinna guld eller silver som gäller. Men oavsett vilket pris vi får så kommer...

Av Tala Skriva - 1 maj 2014 14:00

Kapitel 11 - Funderingar   Hur kunde mitt liv bli såhär? Knappt en vecka innan studenten står jag nu helt förvirrad, match om en dag, den avgörande matchen. Kärleken helt åt helvete, hur kunde jag säga och göra så mot Edvin? Men och andra sidan v...

Av Tala Skriva - 1 maj 2014 13:15

Kapitel 10 – Ett förlåt, räcker det?   Knappt en vecka kvar till studenten, vår studentvecka har börjat nu. Men eftersom jag är hockeyspelare och ska spela om guldet om två dagar så dricker jag ingen sprit denna vecka. Jag har aldrig varit ...

Av Tala Skriva - 30 april 2014 17:15

Kapitel 8 – Vinna eller försvinna   Med ansiktet mot fönstret sitter jag i bussen och tittar ut, ser skogar, bilar och människor. Vi är på väg till Uppsala, för att spela vår match. Efter veckans kaos med Edvin är jag inte jätte sugen på at...

Ovido - Quiz & Flashcards