avgrundensdjup

Alla inlägg under mars 2014

Av Tala Skriva - 18 mars 2014 13:59

Ett ensamt barn vid en stor lekpark

Tårfyllda ögon 

Isande kyla som blåser förbi

Slag, knuffande och hårda ord

Utanförskap, illa behandlad och dåligt självförtroende


Välkommen till Sveriges förskolor och skolor, där barn utsätts för mobbning varje dag!

Var med och bekämpa mobbningen i svenska skolor så fler går säkra och slipper uppleva en tung skoltid med utanförskap, dåligt självförtroende och retningar

För vi vill att våra barn ska trivas i förskolan och skolan utan att behöva bli mobbade

Tillsammans är vi starka och kan förhindra mobbningen i god tid!


Vi vill förändra världen och låta alla barn vara säkra i skolan! 

Av Tala Skriva - 12 mars 2014 14:27

Vi har tittat på konst av Per och Eva Pettersson. Utställningen heter Konstruktiv-Retrospektiv. De har gjort konst i textil, måleri och skulptomåleri. Utställningen är i Linköping på Konsthallen.


Konsten i sig var sånt man inte ser varje dag. Deras textiler om man stod på fel plats eller för långt ifrån så kunde man bli illamående. Man var nog tvungen att hitta rätt vinkel så att man kunde studera föremålet utan att må illa.


Jag tyckte att det var fascinerande att de har kunnat göra alla dessa tyger och konst. När man sedan kollar på konsten kan man få sådana synintryck som lurar ögonen och hjärnan.


Namnet på utställningen skulle ha kunnat vara lite enklare för de som inte är insatta i konstens språkbruk.

 

//Vonkan

Av Tala Skriva - 12 mars 2014 13:35

Att gå in i ett konstgalleri med ingen som helst känsla för konst är en svår utmaning. Inställningen från början är inte positiv hur mycket man än försöker. Kom in i ett rum med tavlor av grått och dimmig färg. Det fick mig att känna depression känslor. Tavlorna för mig representerade Depp känsla enligt min mening. STrax efter gick vi in i ett annat rum med tavlor som fick mig att bli snurrig i huvudet och känna illamående känsla. Dock var det mer färgglatt i detta rum, inte enbart gråa och depressions färger. Det fanns en skulptur som var en pinne i en låda, men för mig såg det ut som en potatisstötare. Efter att ha varit inne i detta konstgalleri, med alla lustiga färger kände jag mig lika negativ som innan men efter att ha tänkt igenom det jag hade sett under eftermiddagen förstod jag att det ändå fanns ett budskap med dessa tavlor, men vad budskapet var är jag inte helt hundra på. Utan det får ni åka och lista ut själva fram till den 16 mars.


Konst 

Eva och Per pettersson

Konstruktiv - retrospektivt 

textil, måleri, skulptomåleri

Konsthallen Passagen Linköping. 


Ovido - Quiz & Flashcards