avgrundensdjup

Direktlänk till inlägg 29 april 2014

Sikta högt - Kapitel 4

Av Tala Skriva - 29 april 2014 16:00

Kapitel 4 – Första matchen


Dagen är här, dagen då Lidingö ställs mot Bromma hockeyklubb. En efterlängtad match, första matchen efter uppehållet. Två rivaler mot varandra, ena laget med väldigt lite poäng och sist i serien och det andra laget med mycket poäng och på tredje plats i serien. Laget med bra spelare och bra hållning mot laget som inte kan åka bra skridskor och har sjunkit med tjugo procent i spelform under hela säsongen. Borde det inte då vara en super lätt match för Lidingö att vinna?

”In på isen kommer Lidingö hockeyklubb med 56 poäng ligger vi på tredje plats i serien, först ut är målvakt Mårten Andersén, tätt efter honom kommer backarna, forwardarna och sist center spelarna. Vi välkomnar även Lindingös nyaste spelare… Jacob Hansen”

Vi tar ett snabbt snack med lagkaptenen Gustav Södersten.


-          Hur ska ni vinna denna första match efter uppehållet?

-          Vi går ut på planen och gör vårt bästa, åker mycket skridskor och håller en samlad passion för vårt lag.

-          Om ni hamnar i underläge, hur ska ni då rätta till det?

-          Det är viktigt att vi pratar med varandra och inte försöker lösa situationer på egen hand, passa mycket och tänka på hur vi åker skridskor och att backarna håller sig i nedre delen och hjälper vår målvakt att försvara en eventuell ledning.

-          Mycket bra svar, tack så mycket Gustav!

-          Tack


Denna match kommer att filmas, matchen visas på viasport hockey. Förut har jag aldrig vart med om att någon match filmas när jag själv spelar, det är nytt för säsongen att filma matcherna. Men det är tydligen noga utvalt vilka matcher som kommer att filmas, ett under för mig att de vill filma när mitt gamla lag är med. Det kändes riktigt kul att få höra mitt namn ropas upp i högtalarna, det var en härlig känsla i hela kroppen.

Jag fick börja med att sitta på bänken, vi är indelade i olika grupper av spelare och jag är i grupp två, så när de gör första bytet så får jag åka in på planen.

Kändes skönt att slippa börja med att teka mot mitt gamla lag och deras lagkapten. Matchen började bra, vi fick rätt många bra chanser de första minuterna, men pucken ville inte riktigt leta sig in mellan benen på målvakten. Nu fick jag åka ut på planen, jag kom in mitt i ett anfall mot deras målvakt, fick pucken spelad från Gustav, passade vidare till en annan i vårt lag och tillslut fick Gustav pucken igen och sköt ett hårt skott som flög förbi målvakten rakt in i mål!

-          Jaaaa, vi gjorde mål! Gustav skrek av glädje

Vi åkte för att gratulera Gustav till första målet i matchen, ur högtalarna ropade de ut att vi nu ledde med ett mål och att jag och den andra spelaren hade var sin assist. Perioden fortsatte att rulla på. Vi gjorde inga fler mål dock, men vi hade många bra närkamper och vann pucken mer än det andra laget samt att vi hade fler skott än de andra. Paus vila och filmteamet tog tag i mig denna gång så jag skulle få svara på frågor.


-          Nu har vi då Jacob Hansen ny i Lidingö laget, hur tyckte du att första perioden gick?

-          Tycker vi gick ut bra och åkte mycket skridskor, fick tag på pucken mycket och höll den i vår zon, sen fick vi ett rätt snabbt mål som stärkte oss i första perioden.

-          Fanns det något som ni kunde ha gjort bättre?

-          Skapat fler målchanser och inte slarva så mycket med pucken i vår zon nära målet annars tycker jag att det gick bra.

-          Okej, då ser vi fram emot period nummer två och så tackar vi Jacob!


Det kändes proffsigt att få prata inför filmteamet eftersom det här direktsändes på tv:n. Jag gick in i omklädningsrummet för att torka bort en hel del svett i ansiktet och dricka lite mer vatten. Nu fick jag börja period två med att vara på planen, jag fick teka och vann teckningen. Passade iväg pucken till en lagspelare och sen fortsatte vi spela uppåt mot deras mål. Jag kunde se genom mitt galler att jag snart skulle komma i en närkamp om pucken med lagkapten från Bromma laget, den spelaren som kastade mest skit över mig när jag spelade i det laget. Jag åkte snabbast mot pucken, strax efter mig kom Bromma spelaren och han tacklade in mig i sargen och försökte klippa till mig, jag fortsatte att jobba för att få fram pucken och skjuta iväg den.

 När jag fick tag på pucken och skulle åka iväg knuffade en spelare in mig i sargen med en hård knuff och jag föll mot isen med en smäll.


När jag ställde mig upp så rann det blod från min näsa, domaren hade blåst av och mina lagkamrater åkte fram till mig för att kolla hur det hade gått. En av lagkamraterna som heter Liam blev förbannad på Bromma spelaren som heter Kevin, så Liam slog till Kevin som slog tillbaka mot Liam. Domaren gick emellan, samtidigt som jag fick åka till båset för att kolla över hur det hade gått. Jag hade fått en smäll mot näsan som gjorde att jag fick näsblod, min tränare och assistent stoppade blodet väldigt snabbt och gav klartecken att jag fick åka ut på planen och spela igen.

Samtidigt hade domaren fått bort Liam och Kevin ifrån varandra, domaren bestämde att Kevin skulle åka ut två min för hög klubba och Liam fick två minuter för roughing för att han hade handskarna på sig och slog till Kevin utan anledning. Liam försökte protestera mot domaren och förklarade att han klippte till Kevin av en anledning men det funkade inte, han åkte ut ändå.


Nu fick vi spela fyra mot fyra, jag fick vara på planen. De två minuterna när Liam var utvisad och Brommas spelare var utvisad gick bra, vi skapade många chanser och tillslut fick vi in ett mål. Nu ledde vi med 2-0 inför period tre.

Inför period tre intervjuade filmteamet en av spelarna från Bromma, jag hörde när jag gick förbi att Bromma var trötta och slitna redan men skulle försöka kämpa fram ett mål. När jag var på väg till omklädningsrummet mötte jag Kevin som skrek efter mig att jag var en förrädare och att han skulle se till att jag råkade mer illa ut, jag skakade bara på huvudet och gick in i omklädningsrummet.

När jag kom ut på isen igen fick jag teka, jag vann tekningen och passade iväg pucken till Gustav som åkte med snabba tag upp mot Brommas mål, samtidigt som det kom en Bromma spelare efter Gustav. Gustav tappade pucken och försökte få tag i pucken igen och förde in klubban under armen på spelaren, jag hoppades så på att domaren inte skulle se det för då skulle Gustav åka ut för hakning, tyvärr blåstes det av direkt efter att Gustav hade gjort så. Han åkte ut för hakning och vi skulle spela med en spelare mindre. Jag visste sen innan att vi var rätt bra på boxplay. Vi fick teka i vår zon och en av våra spelare förlorade teckningen, Bromma fick tag på pucken och sköt ett slagskott mot vår målvakt som hade sett pucken och fångade den i sin plockhandske. Vi fortsatte att försvara vårt mål, Liam fick tag på pucken och åkte med snabb fart upp mot deras mål, han passade till mig och jag sköt ett hårt skott som letade sig in mellan benen på målvakten.



-          Jaaa, du gjorde mål i underläge Jacob! Bra jobbat! Liam spottade ut sitt tandskydd och kramade om mig.


Vi var en spelare mindre på planen men ändå lyckades vi göra ett mål. Det såg nu ännu mörkare ut för Bromma. Det var bara två minuter kvar av matchen, de tog ut sin målvakt för att se om de kunde pressa oss mer och spelade med sex spelare på planen. Vi körde på i ett högt tempo och lurade av dem pucken, sen passades pucken till Gustav som kunde lägga in ett snyggt skott i deras öppna kasse och resultatet blev 4-0, ljudsignalen hördes och vi samlades ute på isen i en hög och var glada över att ha vunnit första matchen efter uppehållet mot Bromma med 4-0.

Edvin stod utanför hallen och väntade på mig, när han såg mig sprang han emot mig och kastade sig in i mina armar. Han kramade om mig länge, det syntes på honom att han var stolt. När vi stod och kramades kom Kevin förbi, han smällde till mig över huvudet och gav mig fingret. Jag och Edvin tittade bara efter honom. Jag ville inte säga något, därför lät jag inte Edvin käfta tillbaka mot honom. Han förtjänade inte att höra vårt skitsnack emot honom, även om han är en dålig person. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tala Skriva - 2 maj 2014 15:30

Kaptitel 13 – Studenten och oväntad bekräftelse   Idag är dagen då jag tar studenten, mitt hjärta bultar ovanligt snabbt. Jag står i mina egna tankar. Runt omkring mig står mina kompisar, redo att springa ut till musiken och slänga upp våra...

Av Tala Skriva - 2 maj 2014 13:30

Kapitel 12 – Guld eller Silver?   Ut på planen för att värma upp, har redan tränat mig svettig i en timme. Idag gäller det, sista matchen för säsongen, idag är det vinna guld eller silver som gäller. Men oavsett vilket pris vi får så kommer...

Av Tala Skriva - 1 maj 2014 14:00

Kapitel 11 - Funderingar   Hur kunde mitt liv bli såhär? Knappt en vecka innan studenten står jag nu helt förvirrad, match om en dag, den avgörande matchen. Kärleken helt åt helvete, hur kunde jag säga och göra så mot Edvin? Men och andra sidan v...

Av Tala Skriva - 1 maj 2014 13:15

Kapitel 10 – Ett förlåt, räcker det?   Knappt en vecka kvar till studenten, vår studentvecka har börjat nu. Men eftersom jag är hockeyspelare och ska spela om guldet om två dagar så dricker jag ingen sprit denna vecka. Jag har aldrig varit ...

Av Tala Skriva - 30 april 2014 18:00

Kapitel 9 – Martin styr upp   Martin är på väg hem till Edvin som bor på Lidingö, Martin är Jacobs kompis från Bromma laget. Martin har pratat i telefon med Jacob några gånger och har fått höra hur Edvin har bett sig mot honom, vilket har f...

Ovido - Quiz & Flashcards